اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد
سرخط خبرها

ماجرای هک عجیب وغریب حساب چهره‌های معروف توئیتر | جدال «جوخه خندان» با «پرنده آبی»

  • کد خبر: ۳۴۷۸۵
  • ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
ماجرای هک عجیب وغریب حساب چهره‌های معروف توئیتر | جدال «جوخه خندان» با «پرنده آبی»
درست در شبی که چهاردهمین سالگرد فعال سازی توئیتر بود، این شبکه اجتماعی به شکلی بهت آور هک شد. به دنبال این اتفاق حساب کاربری چهره‌های معروف زیادی با میلیون‌ها دنبال کننده مثل باراک‌اوباما، جو بایدن و ایلان ماسک در دسترس هکر یا هکر‌ها قرار گرفت.
محبوبه عظیم زاده /شهرآرانیوز؛ درست در شبی که چهاردهمین سالگرد فعال سازی توئیتر بود، این شبکه اجتماعی به شکلی بهت آور هک شد. به دنبال این اتفاق حساب کاربری چهره‌های معروف زیادی با میلیون‌ها دنبال کننده مثل باراک‌اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایلان ماسک، بنیان گذار تسلا و اسپیس اکس، جف بزوس، مؤسس و مدیرعامل شرکت آمازون، کیم کارداشیان و همسرش، بازیگر و خواننده، در دسترس هکر یا هکر‌ها قرار گرفت.
 
همچنین حساب چندین صرافی ارز مجازی نیز هک شد. توئیت‌هایی که همگی مفهوم و قصد یکسانی داشتند، در حساب کاربری این افراد خود را نشان داد، با این شعار که «همه از من می‌خواهند درآمدهایم را ببخشم و حالا وقتش رسیده است. شما ۱۰۰۰ دلار بفرستید، من برایتان ۲۰۰۰ دلار می‌فرستم.» به انضمام این نکته که تنها ۳۰ دقیقه دیگر این کار را انجام می‌دهم. زیر این جملات هم نشانی‌ای برای فرستادن بیت کوین قرار داشت.
 
هکر یا هکر‌ها حتی پای کرونا را هم به میدان کشیدند و نوشتند: «امروز به علت کووید ۱۹ احساس بخشندگی می‌کنم.» به ظاهر چند صد نفر فریب این هک را خورده اند و بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار هم به جیب هکر رفته است، پولی که البته به گفته خودشان در مسیر درستی از آن استفاده خواهد شد. گفته می‌شود ارزش سهام توئیتر به دنبال این اتفاق ۴ درصد کاسته شد.

دیشب که خواب بودید، توئیتر هک شد!

کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی به ماجرای هک توئیتر واکنش نشان دادند. عده‌ای این اتفاق را عجیب وغریب و در عین حال خطرناک دانستند و گفتند: «با این سطح دسترسی که این هکر پیدا کرده، می‌تونه ۱۰۰۰ تا کار خطرناک دیگه انجام بده.»
عده دیگری از اینکه آن‌ها دنبال بیت کوین هستند، تعجب کرده و نوشته اند: «حالا این همه کار چرا داره بیت کوین می‌دزده؟»
کاربران دیگری هم نوشتند: «دیشب که خواب بودید، بزرگ‌ترین هک تاریخ توئیتر رخ داد.»
کاربر دیگری نوشته بود: «به نظر میاد سیستم هویت سنجی توئیتر هک شده و نه اینکه فقط چند فرد معروف هک شده باشن، یعنی فرد یا گروه هکر حتی به حساب من و شما هم می‌تونستن دسترسی پیدا کنن.»
در این میان، تعدادی هم به اینستاگرام و اختلالی که در آن به وجود آمد اشاره کردند و نوشتند: «توئیتر اوباما هک شده چرا اینستاگرام ما مشکل دار شده؟» به ظاهر به دنبال اتفاقی که در توئیتر رخ داده است، اینستاگرام چند ساعتی با اختلال روبه رو شد و دایرکت فرستادن ممکن نبوده است. گویا وب سایتی که در برخی از توئیت هکر‌ها به آن لینک داده شده بود، در جیمیل ثبت شده بوده که ترجمه آن هم عبارت «رمزارز برای سلامتی» می‌شده است.
 
جالب اینکه در اینستاگرام هم حسابی منتسب به هکر‌ها وجود داشته است که در آن بیان کرده اند کار آن‌ها یک حمله خیرخواهانه بوده است. یعنی دقیقا با همین عنوان «رمزارز برای سلامتی» که در قسمت بیوگرافی صفحه نوشته شده است: «کار ما بود» به علاوه یک ایموجی خنده و بیان این جمله که «این یک حمله خیریه بوده است. پول شما به مسیر خوبی می‌رود.»


اوه! روز سختی بود

توئیتر در توضیحات اولیه‌ای که درباره چگونگی وقوع این حادثه بیان کرد، به یک «حمله هماهنگ شده مهندسی اجتماعی» اشاره کرد و گفت هکر‌ها از طریق فریب چند نفر از کارکنان توئیتر موفق به این کار شده اند. به ظاهر کارکنانی که هکر‌ها به آن‌ها هجوم بردند به سیستم‌های داخلی توئیتر دسترسی داشته اند.
 
توئیتر گفته همچنان درحال بررسی است و به زودی بیانیه‌ای را هم صادر خواهد کرد. بعد از هک حساب ها، توئیتر توئیت‌های کلاهبردارانه را پاک کرد، فعالیت حساب‌های هک شده را تعلیق کرد، امکان فعالیت تمام حساب‌هایی را که نشان آبی رنگ داشتند، مدتی متوقف کرد و برای چند ساعت هیچ کدام از این حساب‌ها امکان هم رسانی توئیت را نداشتند. جک دورسی، مدیر این شبکه اجتماعی، دراین باره گفت: «این روز سختی برای ما در توئیتر بود.»
 
بد‌نیست بدانید که مهندسی اجتماعی اصطلاحی است برای توصیف استفاده هکر‌ها از فریب، تطمیع و خطای انسانی. به این معنی که هکر با جازدن خود به جای افراد معتمد یا هر شیوه دیگری که بر مبنای رفتار کاربری انسانی طراحی شده است، سعی می‌کند به مقصدش برسد.


وقتی دورسی رودست می‌خورد

اگر خاطرتان باشد در آگوست ۲۰۱۹، یعنی حدود یک سال پیش از این هک همه گیر، گروهی حساب کاربری جک دورسی، بنیان گذار و مدیرعامل توئیتر، را هم هک کردند که آن زمان بیشتر از ۴ میلیون دنبال کننده داشت. هکر‌ها خود را «جوخه خندان» معرفی کردند و با اعمال نفوذ در توئیتر و حساب دورسی، چند پیام توهین آمیز و نژادپرستانه منتشر کردند و حتی در یکی از پیام‌ها از وجود یک بمب در مقر توئیتر خبر دادند. «جوخه خندان» البته اعتراف کرد که در گذشته هم به حساب شخصیت‌های معروف توئیتر حمله کرده است.


حمله هکری و انتخابات پیش روی آمریکا

نفوذ هکر‌ها به حساب‌های تأییدشده و تیک آبی خورده امثال جو بایدن، باراک اوباما و حتی کانیه وستی که سودای ریاست جمهوری را در سر می‌پروراند، برای خیلی‌ها بیشتر از اینکه حمله و هکی هول آور باشد، یک هشدار بود. هشداری به این معنا که دولت آمریکا قادر به تأمین امنیت زیرساخت‌های حیاتی‌ای مثل توئیتر نیست، آن هم توئیتری که نقش مهمی در هدایت افکارعمومی و آینده انتخابات آمریکا ایفا می‌کند.
 
شبکه‌های اجتماعی‌ای که تا پیش از این تریبون رسمی مقامات دولتی آمریکا بود و پیام‌های رسمی کشور از آن منتشر می‌شد، حالا آسیب پذیر جلوه کرده اند و دیگر مطمئن نیستند. تاکنون مقامات آمریکایی برای جلوگیری از تهدید‌های سایبری، تمام هم و غم خود را روی سیستم رأی گیری دولتی این کشور گذاشته بودند، اما این حمله هکری نشان داد که برای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات ۲ راه وجود دارد، نفوذ به سیستم رأی گیری یا نفوذ به اذهان عمومی که رخنه در توئیتر دومین راه را تحقق بخشید. مسیری محتمل‌تر و کم هزینه تر.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->